Näin Zlatanista tuli Ruotsin kansallisbrändi

Dokumentti seuraa Zlatanin ammattilaisuran ensimmäisiä vuosia.

Nuori Zlatan. (Den unge Zlatan). Dokumentti. Ruotsi 2016. O: Fredrik Gertten, Magnus Gertten. 96 min.

Zlatan Ibrahimović on aikamme suurimpia jalkapalloilmiöitä. Ruotsille hänen on sanottu olevan kansallisbrändi Ikean ja Volvon rinnalla.

Uudessa dokumentissa seurataan Zlatanin ammattilaisuran ensimmäisiä vuosia Malmö FF:stä AFC Ajaxin kautta torinolaiseen Juventukseen. Nuoresta taiturista on näemmä kuvattu hämmentävänkin paljon ja varsin hyvälaatuista materiaalia jo alkuaikoina.

Itse päätähti ei dokumentissa paljon avaudu suoraan kameralle ja ylipäänsäkin hänen kommenttejaan kuullaan vain arkistohaastatteluissa.

Kohtaukset pukuhuoneista ja kotonaan tietokonepelejä pelaavasta Zlatanista luovat kuitenkin selkeää kuvaa helposti eristäytyvästä, mutta lopulta lämminsydämisestä nuorukaisesta.

Dokumentin tuoreet haastateltavat, muun muassa Jari Litmanen, määrittelevät Zlatania enemmän sanallisten analyysien avulla. Esimerkiksi Ajaxin johtohahmo Leo Beenhakker on piristävän suorasanainen muisteloissaan.

Dokumentti pitää otteessaan ja se on osaavasti toteutettu. Silti se toiminee täysillä tehoilla vain todellisille jalkapallofaneille. Meille muille elokuva ei tarjoile mitään järisyttäviä oivalluksia.

Teksti: Toni Keränen

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest