Haiseeko autossasi pahalle? Tämän bakteeripesän puhdistus voi olla aiheellinen

Auton ilmastointilaite vaatii säännöllistä huoltoa toimiakseen sekä puhaltaakseen raitista ja terveellistä ilmaa.

Alla uudehko auto, mutta sen sisäilmassa leijailee paha, märän sukan haju? Eikä sellaista märkää sukkaa, urheilutreenien jälkeen treenikassista tipahtanutta, löydy mistään vaikka kuinka etsisi.

Pahan hajun aiheuttaja voi löytyä auton ilmastointilaitteesta.

Auton ilmastointilaite vaatii säännöllistä huoltoa toimiakseen kunnolla – ja ennen kaikkea puhaltaakseen raitista ilmaa jokaisella säällä ja kaikissa olosuhteissa.

– Suositus on, että uudella autolla ensimmäisen parin kolmen ikävuoden kohdalla ja sen jälkeen joka toinen vuosi, jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Järvinen Laakkonen-konsernista sanoo.

Lammikko auton alla

Paha haju auton sisällä voi johtua myös likaisesta höyrystimestä. Höyrystimen puhdistus voi tulla kysymykseen aiemminkin kuin parin kolmen vuoden ikäisessä autossa, jos ikävää hajua alkaa leijailla auton matkustamossa.

– Höyrystimessä on aina kosteutta ja sinne kertyy ilmastointilaitteessa kiertävän ilman mukana likaa ja pölyä. Kun vielä käy niin, että ilmastointilaitteen vedenpoistoputket menevät tukkoon syksyn lehdistä ja muusta liasta, niin ilmastointilaitteessa alkaa muhia aikamoinen bakteeripesä, Järvinen toteaa.

Ilma auton matkustamoon tulee suoraan höyrystimeltä, ja likainen höyrystin voi täten levittää myös auton sisäilmaan erilaisia pöpöjä.

Kun autolla ajetaan lämpimällä säällä ja ilmastointilaite kerää kosteutta auton sisäilmasta, kondenssiveden pitäisi poistua ilmastointilaitteesta – tästä merkkinä on pysäköitynä seisovan auton alle muodostuva vesilammikko. Yksi merkki siitä, että auton ilmastointilaitteen kondenssiveden poistumisventtiilit ovat tukossa, on se, että lämpimällä kelillä auton alle ei jää märkää lammikkoa – kondenssivesi ei siis poistu ilmastointilaitteesta. Kondenssiveden poistumisventtiilit vaativat siis myös joskus huoltoa, sillä jos ne ovat tukossa, ilmastointi ei toimi kosteuden poistossa oikein.

Kun auton matkustamossa leijailevaa pahaa hajua eliminoidaan, höyrystin putsataan ja desinfioidaan ja samalla myös auton raitisilmakanavat putsataan. Samalla on syytä vaihtaa myös auton raitisilmasuodatin. Tällaisen työn jälkeen sisäilman ei pitäisi enää haista, ja ilmastointi puhaltaa raitista ja terveellistä ilmaa auton matkustajille.

Viilennystä helteellä

On auton ilmastointilaitteessa muutakin huollettavaa. Jotta ilmastointilaite toimisi kesällä niin, kuin sen kuuluisi toimia, eli puhaltaa viileää ilmaa matkustajien viilennykseksi, sen kylmäaineiden määrä täytyy tarkistaa. Tämä on tehtävä siksi, että laitteen toiminta perustuu nimenomaan kylmäaineen kiertoon.

Auton ilmastointilaitteeseen kuuluu joustavia letkuja, ja kylmäaine pääsee häviämään järjestelmästä pikkuhiljaa pois, jolloin ilmastointilaitteen jäähdytysteho häviää. Kylmäainetta häviää ilmastointilaitteesta muutamia prosentteja, jopa 10 prosenttia vuodessa. Kun vajaus alkaa olla 30–50 prosentin luokkaa, ilmastointilaite ei enää välttämättä puhallakaan kylmää ilmaa.

Autojen ilmastointilaitteissa käytettävä kylmäaine R134a tai uudempi R1234yf ovat molemmat voimakkaita kasvihuonekaasuja ja muutenkin varovaisesti käsiteltäviä aineita, joten kylmäaineiden tarkistuksen ja vaihdon saa tehdä vain pätevyyskokeen suorittanut asentaja. Uusissa autoissa käytettävä R1234yf-kylmäaineen ilmastoa lämmittävä vaikutus ei ole niin suuri kuin R134a:n, jonka ilmastoa lämmittävä vaikutus on lähes 1500-kertainen kuin pahamaineisen hiilidioksidin.

Ilmastointilaite kannattaa pitää kunnossa vuoden jokaisena aikana, sillä talvella se toimii autossa tehokkaana kosteudenpoistajana. Nykyisissä autoissa ilmastointilaitteen kompressori käynnistyy myös kylmemmällä kelillä kuin +4:ssä asteessa.

Huolto ei maksa maltaita

Mikko Järvinen korostaa, että ilmastointilaitteen huolto ei kuulu minkään Laakkonen-konsernin edustaman automerkin määräaikaishuolto-ohjelmaan. Siksi ilmastointilaitteen huolto on auton haltijan tai omistajan hoidettavien asioiden listalla, mutta sellaisen työn voi tietysti tilata myös määräaikaishuollon yhteyteen. Tällöin välttyy ylimääräiseltä korjaamokäynniltä.

Ilmastointilaitteen huolto ei kuitenkaan ole mitään kovinkaan tyyristä puuhaa. R134a-kylmäaineiden sekä laitteen öljyn vaihto- ja lisäys sekä mahdollisten vuotokohtien tarkistus maksaa normaalisti noin sadan euron luokkaa. Lähes kaikissa uusissa autoissa kylmäaineena oleva R1234yf on kalliimpaa kuin perinteisesti käytetty R134a-kylmäaine. Jos kylmäainetta joudutaan lisäämään ilmastointilaitteisiin ja kysymyksessä on R1234yf-kylmäaine, ilmastointilaitteen huollon hinta saattaa nousta hieman.

Näin keväisin, kun viilennysasiat alkavat taas olla ajankohtaisia, ilmastointilaitteen huollosta saattaa on myös hyviä tarjouksia. Niihin tarttumalla voi säästää jopa kymmeniä euroja.

Höyrystimen puhdistus puolestaan on jokaisessa automerkissä vähän oma juttunsa ja sellaisen huoltaminen hinnoitellaan yleensä tuntitöinä, sillä automerkistä ja mallista riippuen työn määrä vaihtelee.

– Höyrystimen puhdistuksessa merkistä riippuen joudutaan autoa purkamaan, joten sen hinnoittelu on vaikeaa kiinteästi. Hinta tuntitöinä on kuitenkin merkistä riippuen noin 100–150 euroa, Järvinen toteaa.

www.laakkonen.fi

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest