Tässä tulevat erikoiset dieetit – oletko kokeillut DASH- tai DNA-dieettiä?

Miltä kuulostaisi DASH-, HCG-, ZONE-, SIRT- tai DNA-dieetti? Kerromme, minkälaiset dieetit erikoisten kirjainyhdistelmien takana on.

DASH – maailman paras ruokavalio?

DASH tulee sanoista Dietary Approaches to Stop Hypertension, eli kyseessä on korkean verenpaineen laskemiseen tähtäävä ruokavalio. Yhdysvaltalaistutkimuksissa on havaittu, että kyseinen ruokavalio alentaa kohonnutta verenpainetta ja antaa suojaa tyypin 2 diabetesta vastaan.

DASH-ruokavalioon kuuluu runsaasti ravintorikasta ruokaa, ja tyhjät kalorit pyritään karsimaan pois. Sokeriset juomat, makeiset ja rasvaiset leivonnaiset jätetään pois.

Tarkoitus on syödä kasviksia, marjoja, hedelmiä, täysviljaa, vähärasvaisia maitotuotteita, kalaa, vähärasvaista siipikarjaa, kananmunia, pähkinöitä, siemeniä, palkokasveja ja vain vähän punaista lihaa. Myös suolan määrää vähennetään. Sitä syödään vajaa teelusikallinen päivässä.

Herkkuja saa syödä enintään viisi kertaa viikossa, ja silloin puhdasta sokeria saa olla enintään 50 grammaa päivää kohden.

Amerikkalaiset ravitsemustieteilijät ja terveysammattilaiset ovat valinneet DASH-ruokavalion maailman parhaaksi ruokavalioksi. Laillistettu ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen on samaa mieltä amerikkalaisten kanssa.

– Tämä ruokavalio on erinomainen. Se vastaa suomalaisia ravitsemussuosituksia, auttaa verenpaineen laskemisessa, ehkäisee lihavuutta ja pudottaa painoa, sanoo Ruottinen.

HCG – pelottavan äärimmäinen dieetti

Raskaushormoni HCG-pistoksiin ja niukkaan 500 kilokalorin päivittäiseen ruokavalioon perustuva HCG-dieetti kuulostaa äärimmäiseltä ja onkin sitä. Dieetin puolustajat sanovat raskaushormonin hillitsevän ruokahalua. Näin laihduttaja selviytyy päivästään olemattomalla kalorimäärällä.

Yhdellä aterialla saa dieetin mukaan syödä vain noin 200 kilokalorin edestä. Dieetti kuulostaa hurjalta, ja sitä se on myös ravitsemusterapeutin näkökulmasta.

– Kuulostaa kamalalta, pelottavalta ja epäloogiselta. Pelkäisin dieetin vaikutuksia ihmisen terveydelle erityisesti siksi, koska kyseessä ovat hormonimuutokset, Ruottinen sanoo.

HCG-hormonia erittyy erityisesti alkuraskauden aikana. Ruottinen ei tiedä, mihin dieetin vaikutus perustuu, eikä dieetti kuulosta terveelliseltä.

– 1200 kilokaloria on alin energiataso, jolla voi koostaa ruokavalion siten, että siitä saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet. 500 kilokaloria on auttamattoman vähän, kommentoi Ruottinen.

Lue myös: 5 tärkeintä kalaa, jotka tarvitset ruokavalioosi

dash

ZONE – hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiineja

Zone-ruokavalion on kehittänyt ravitsemustieteilijä Barry Sears. Searsin mukaan ruokavalio ehkäisee sydänsairauksia.

Zone-ruokavalio koostuu 40 prosenttia laadukkaista hiilihydraateista, 30 prosenttia rasvoista ja 30 prosenttia proteiineista jokaisella aterialla. Jokaisella aterialla tulisi syödä 100 grammaa vähärasvaista proteiinia.

Tavoitteena on saavuttaa Zone-tila, jossa elimistön hormonitaso ja verensokeri ovat tasapainossa. Jos elimistö ei ole Zone-tilassa, paino nousee. Liika hiilihydraattien saanti saa elimistön tuottamaan liikaa insuliinia, mikä aiheuttaa ahmimishalun ja kerryttää rasvaa.

– Tämä dieetti on aika lailla suomalaisten ravitsemussuositusten mukainen, mutta proteiinin osuus on reilusti suurempi kuin suosituksissa, Ruottinen sanoo.

Vaikka Zone-dieetissä proteiinia onkin vain hieman suositeltua enemmän, nykypäivänä proteiinivillitys vie ruokavalion proteiinimäärät välillä liiallisuuksiin. Runsasproteiinisessa ruokavaliossa on omat vaaransa.

– Liiallinen proteiinin saanti on haitallista munuaisille. Jopa Suomessa on ääritapauksia, joissa potilas on joutunut sairaalahoitoon ruokavaliosta johtuvien munuaisongelmien vuoksi, kuvaa Ruottinen.

Ruottinen ei suosittelisi runsasproteiinista dieettiä diabeetikoille ja munuaissairauksia sairastaville tai sille alttiille henkilöille.

– Ihmiset usein unohtavat, että proteiinikin lihottaa. Missään ei kannata mennä liiallisuuksiin, Ruottinen sanoo.

SIRT – niukka mutta salliva parille paheelle

SIRT-dieetti sallii punaviinin ja tumman suklaan. Se perustuu käsitykseen, jonka mukaan sirtuiini-nimistä proteiinia aktivoivien ruokien syöminen tehostaa aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa. Dieetin ensimmäisellä viikolla kalorimäärä on 1000 päivää kohden ja toisella viikolla 1500.

Dieetissä ei ole suunnitelmaa kalorimääriin pitkälle ajalle, vaan ideana on jatkaa SIRT-ruoka-aineiden syömistä muun ruokavalion lisänä mahdollisimman paljon. SIRT-ruoka-aineita ovat esimerkiksi omena, sitrushedelmät, persilja, kapris, mustikka, vihreä tee, soija, mansikka, oliiviöljy, punasipuli, kurkuma, rucola ja lehtikaali.

Ruottinen ei ole SIRT-dieetin puolella.

– Dieetti on yksipuolinen ja tiukka. Paino kyllä laskee dieetin aikana, mutta entä sen jälkeen? En näe hyötyä painonhallinnassa pitkällä tähtäimellä, Ruottinen sanoo.

Lue myös: Noora Löfgren: ”Laihduin 50 kiloa, kun aloin syödä

DNA – painonhallintaa perimän ehdoilla

Tämä dieetti perustuu näkemykseen, jonka mukaan aineenvaihduntaa säätelevät tietyt perimätyypit.  Yhdysvalloista lähtöisin olevien tutkijoiden mielestä perimätyyppi on mahdollista selvittää DNA-testillä, jonka jälkeen dieetin voi räätälöidä tuloksen mukaan.

Onko perimän mukaan räätälöity painonpudotus ja ruokavalio todella mahdollinen? Ruottisen mukaan mahdollisesti tulevaisuudessa.

– Nutrigenomiikka on tieteenala, jossa tutkitaan ravinto- ja perintötekijöiden vuorovaikutussuhteita. Tiedetään, että esimerkiksi karvaan maun tunnistamiseen vaikuttavat perintötekijät, Ruottinen kertoo.

Ruottisen mukaan myös ravintoaineet vaikuttavat elimistöön yksilöllisesti. Perintötekijöiden ja ravinnon vuorovaikutussuhteesta ei kuitenkaan tiedetä tarpeeksi, jotta sitä voisi soveltaa arkipäivän painonhallinnassa.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Soile Ruottinen Mehiläisestä.

Lähteitä: Sirt Food DietBBC,  Marie ClaireZone Diet, CrossFit ImpulseDNA Fit,  Heath US NewsShapeHealth US News  – DASHDash Diet

Lue myös:

Kaksi tarinaa: Näin valitsin ruokavalioni

Haluatko tuloksia treeneistäsi? 7 askelta jatkuvaan kehitykseen

6x terveellinen välipala: näillä pidät nälän loitolla

Teksti
Kuva Fotolia

Toimitus suosittelee

Pin It on Pinterest